Spelend ontdekkend leren
“Spelenderwijs is ons soort onderwijs”
De drang van een kleuter om te bewegen en te experimenteren vraagt om een school waarin het spel centraal staat.
Spelen is ontzettend belangrijk, het draagt bij aan de algehele ontwikkeling van het jonge kind. Zowel de cognitieve ontwikkeling, taal- spraakontwikkeling, (senso)motorische ontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling worden ondervangen binnen het spel.
Iedere peuter en kleuter laat zich leiden door een innerlijke groei. Onderzoek toont aan dat spel en spelen een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het brein.
Jonge kinderen zijn gebaat bij creatieve en kind volgende leerkrachten.
De dagindeling bij ons op De Schouw is dan ook gericht op het lerend spelen en spelend leren van deze groep jonge kinderen waarbij alle spelvormen aan bod komen.
In ons onderwijs werken we volgens een aantal principes van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Wij spelen in op de belevingswereld van het jonge kind door thematisch te werken aan onderwerpen die actueel zijn en/of dicht bij het kind staan.
Bij de start van elk thema wordt een mindmap gemaakt, dit is de beginsituatie van de klas waarop verder gebouwd kan worden gedurende de themaweken.
Door begeleiding van de leerkracht in de zone van naaste ontwikkeling, ontwikkelt het kind zich verder.
Niet alleen bij de groepen 1/2 staat spelend ontdekkend leren centraal, maar ook in groep 3 en groep 4 wordt veel aandacht besteed aan spelend en bewegend leren.
Op de Schouw staat de ontwikkelingsbehoefte van kinderen centraal. Daarin maken we onderscheid tussen ‘schoolkinderen’ (leerlingen van +- groep 3 t/m groep 8) en jonge kinderen (ook wel kleuters).
Kinderen tot zes à zeven jaar ontwikkelen zich holistisch. Dit houdt in dat we rekening houden met de algehele ontwikkeling van het kind en zijn omgeving. Denk aan: persoonlijke en fysieke groei, sociale vaardigheden, emotioneel begrip, cognitieve en creatieve ontwikkeling en milieuwaarden. Spelen is daarbij een integrerende activiteit, omdat binnen het spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.