Onze experts
Intern begeleider
Op onze school hebben wij 4 dagen per week een intern begeleider. Deze rol is in het basisonderwijs niet meer weg te denken. Zij heeft een eigen positie en taak op het terrein van de zorgverbreding tussen kinderen, leerkrachten, directie en ouders. Ze richt zich op collega’s, die ze ondersteunt en coacht, overlegt met de directie en denkt mee over toekomstig beleid. Ze voert gesprekken met kinderen en ouders. Zorgverbreding is één van de belangrijkste uitdagingen voor een school. De intern begeleider speelt daarin een hoofdrol. Zij ondersteunt de leerkracht bij (het verbeteren van) het signaleren, analyseren en hulp bieden bij onderwijsleerproblemen. De intern begeleider mobiliseert de middelen en mogelijkheden van de school, ordent die en zet die in voor hulp aan de leerkracht bij het onderwijs in de groep.
Veiligheidscoördinator
Eén van de expertisegroepen op onze school heeft als thema: Sociale Veiligheid. We hebben een geschoolde veiligheidscoördinator die deel uitmaakt van deze expertisegroep. Samen met vijf andere collega’s buigen zij zich over dit thema. Zij dragen zorg voor de beleidsmatige kant en een actueel sociaal veiligheidsplan.
Training Sociale Vaardigheid
Wanneer zit een kind goed in zijn vel? En wanneer niet? Op De Schouw zijn een aantal leerkrachten getraind om de sociale vaardigheidstraining “Eigen Wijzer” te mogen geven. Wij proberen de training eens per twee jaar aan te kunnen bieden. Deze leerkrachten kunnen hun expertise inzetten als daar behoefte en/of vraag naar is.
Deze specialisten hebben wij ook in huis:
- Teamleiders: zij coördineren de onderwijskundige koers in de onder-, of bovenbouw. Zij maken deel uit van het managementteam.
- Coördinator ICT: onze ICT-coördinator zorgt ervoor dat wij op dit gebied met de tijd mee blijven gaan. Dit is in school goed te merken aan de chromebooks, het gebruik van robots en digitale methoden. Deze coördinator neemt deel aan het ICT-beraad van stichting Trinamiek.
- Coördinator evenementen: Zij draagt zorg voor de organisatie van de festiviteiten die wij op De Schouw met elkaar vieren. Communicatie en inhoud wordt, in nauwe samenwerking met de oudervereniging, door haar geregeld.
- Rekencoördinator; De rekencoördinator draagt zorg voor het rekenbeleidsplan en analyseert de resultaten op het gebied van rekenen. Zij adviseert en inspireert het team op dit vakgebied.
- Taalcoördinator; De taalcoördinator draagt zorg voor het taalbeleidsplan en analyseert de resultaten op het gebied van taal. Zij adviseert en inspireert het team op dit gebied.
- Talentcoaches; Onze talentcoaches zijn ontwerper en begeleider in onze Scarabeeklas. Daarnaast vervullen zij ook taken op stichtingsniveau bij Trinamiek. Zij dragen kennis over aan het team zodat onze leerkrachten in staat zijn om zoveel mogelijk uitdaging te bieden binnen de groep.
- Schoolopleider: Onze schoolopleiders zorgen ervoor dat alle stagiaires zich welkom voelen op De Schouw en dat zij aan hun leerdoelen kunnen werken. Zij maken beleid op het opleiden in school en zorgen dat dit ook binnen het team gedragen wordt. Daarnaast zijn zij steun en toeverlaat bij startende collega’s.
- Cultuurcoördinatoren (ICC'ers): zij zijn op onze school de spil voor goed cultuuronderwijs voor ieder kind. De cultuurcoördinatoren maken en houden iedereen enthousiast voor cultuur en creativiteit in de klas en is de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving.
Deze experts worden ingezet binnen onze expertisegroepen. Zo zorgen wij ervoor dat de kennis niet bij één persoon blijft, maar dat wij als team van elkaar kunnen leren, elkaar inspireren en samen sterker worden. Dit zijn onze expertisegroepen:
1. Rekenen.
De expertisegroep rekenen volgt de opbrengsten van het rekenonderwijs en is actief bezig met het verhogen van deze opbrengsten. Dit kan bijvoorbeeld door de invoer van (nieuw) speel- en leermateriaal, extra aandacht voor de rekeninstructie of het invoeren van een nieuwe rekenmethode.
2. Spelling en taal.
De expertisegroep volgt de opbrengsten van het spelling- en taalonderwijs op De Schouw. De kwaliteit wordt gewaarborgd en indien nodig verbeterd.
3. Lezen.
Op De Schouw maken we gebruik van motiverend lezen om tot goede leeropbrengsten binnen het leesonderwijs te komen. Daarnaast heeft De Schouw een schoolbibliotheek. De expertisegroep zorgt voor het waarborgen van de kwaliteit van het leesonderwijs en houdt zich ook nadrukkelijk bezig met het begrijpend lezen.
4. Sociaal Emotioneel.
De expertisegroep sociaal emotioneel houdt zich bezig met het sociaal welbevinden van de kinderen op De Schouw. Het bijvoorbeeld gaat om de schoolbrede doorgaande lijn van de KIVA-methode, de sfeer en afspraken tijdens het buitenspelen etc.
5. Spelend Leren.
Jonge kinderen zijn extra gemotiveerd en leren beter en makkelijker vanuit nieuwsgierigheid. De expertisegroep richt zich op het waarborgen en ontwikkelen van de kwaliteit bij het spelend leren in de onderbouw.